• Vernieuwen is loslaten

    Panta rhei, ouden menei > een oude wijsheid van de Grieken: alles stroomt, niets blijft hetzelfde. Maar je kunt pas echt vernieuwen als je in staat bent om het oude los te laten. Ook als je nog geen beeld hebt van het nieuwe. Desalniettemin, vind ik het op dit moment vooral een uitdaging en een
    Lees verder
  • Marketing in de bouw: los cement of fundament?

    Ooit gedacht dat een kodakmomentje zich zou ontwikkelen tot een selfie? Ik niet. En ooit gedacht dat het sterke Kodak, opgericht in 1881, met topkwaliteit camera’s en films, na ruim 200 jaar in een crisis zou belanden door de opkomst van concurrenten en digitale fotografie? Ooit gedacht dat het ontwikkelen van een foto iets was
    Lees verder
  • Hoezo duurzaam?

    Waarom zou je voor duurzaam gaan? Afgelopen weekend las ik een artikel in NRC over duurzaamheid en verandering “Geld maakt niet zuinig”. Kern van het artikel was, dat mensen pas echt anders omgaan met energie als ze daartoe moreel aangespoord worden. Dit artikel bevestigt weer eens het adagium dat geld vaak niet de belangrijkste motivatie
    Lees verder
  • Wie is ook alweer de klant?

    In den beginne was er een duidelijke klant: namelijk wijzelf. Als je in heel vroeger tijden een huis nodig had, dan bouwde je dat zelf. Of, als je iets meer bemiddeld was, liet je zelf een huis bouwen. En dat huis werd precies wat je wilde: budget was duidelijk, toepassing was duidelijk, net als materialen
    Lees verder
  • Duurzaamheid bottum up: hoe duurzaam ben jij?

    Deze week is de Dutch Green Building Week. Veel aandacht voor duurzaamheid in alle aspecten in de bouw. Projecten, materialen, bouwmethodieken, regelgeving: groen in de picture. Duurzaamheid en verstandig bouwen voorop. Afgelopen zaterdag was op 10.000 kilometer een mooie duurzame ‘aftrap’ op Curaçao: de Curaçao Clean Up. Een actie, vorige jaar voor het eerst opgetuigd
    Lees verder