De mythe van ‘locatie locatie locatie’

Vaak hoor je dat ‘locatie locatie locatie’ de belangrijkste voorwaarde voor succes is voor vastgoed. Maar is dat wel zo? Is dit niet een hele oude mythe die sterk lijkt, maar in de basis geen fundatie heeft?

Als je iemand een project laat zien, zal de reactie primair niet zijn “Wat een mooie locatie!”… De eerste reactie komt vaak uit de beleving van het pand: licht, lucht en ruimte zijn daarbij belangrijk. Althans de beléving daarvan. Dát zijn sterke kernkwaliteiten. En om dat te bereiken, heb je altijd een ijzersterk concept nodig dat gemaakt wordt vanuit visie. Dát geeft een pand, een project, en dus ook de locatie waarde.

Een voorbeeld: je hebt een prachtig pand op de Amsterdamse gracht. AAA locatie. Helemaal goed. En geschikt voor horeca, met vergunning. Goede ondernemer erin, verbouwing, opening. Toch blijkt het niet te lopen… Is de locatie debet? Denk je daar als eerste aan? Nee: het kan aan de ondernemer liggen, de inrichting, de prijzen, de bediening, het eten… Of niet?

Maar de locatie was toch top? Op die plek zou toch alles moeten lopen?

De werkelijkheid is iets complexer. Locatie zonder visie is als een lege huls, is locatie zonder waarde.

We draaien het voorbeeld om.

Hoek Jan Pieter Heijestraat/Kinkerstraat, Amsterdam West: Coffee Company. Naast een druk kruispunt, tegenover een bloemenstal, naast een vuilnisophaalpunt, er staan regelmatig taxi’s, scooters en fietsen op de stoep; je kunt er amper een paar tafeltjes kwijt en als een auto de straat inrijdt en je zit op het terras, rijdt ie nog net niet over je voeten: druk en multiculti Amsterdam ten voeten uit. Maar goed: wel bomvol! Altijd!

Locatie: beslist geen triple A. En waarom werkt het dan toch?

Overschatten we de kracht van het begrip locatie?

Coffee Company, Starbucks… ze doen het goed op plekken die eigenlijk helemaal niet zo goed zijn. En zeker niet triple A. Soms upcoming, maar soms nog niet zo zichtbaar upcoming… En toch, the place to be… Of the upcoming place to be…

De koffiezaak loopt goed. Komt dat door de locatie? Denk je daar als eerste aan? Nee, het komt door het ijzersterke merk dat ergens voor staat, dat een gevoel oproept van “relaxt jouw koffie drinken”, met wifi en no stress. Met ruimte voor individualiteit terwijl je je toch in een community voelt. Locatie? De kracht is dat het wordt ervaren en beleefd als “triple A”, maar het zeker niet is.

Hoe ga ik om met locatie in de projecten die ik doe?

Vaak wordt mijn hulp juist ingeroepen voor niet-‘top’-locaties. Vaak zijn het projecten die door een samenloop van omstandigheden tot ontwikkeling zijn gekomen of een aanzet hebben gekregen voor een ontwikkeling. Soms is de eigenaar aan de slag gegaan met een stuk familiebezit of een pand wat al in bezit was. Vaak samen met verschillende adviseurs of belanghebbenden, waaronder soms ook overheden, die allemaal een eigen idee hebben gehad over een aanpak.

Zelden wordt zo’n proces gestart vanuit een concrete visie, vanuit een beeld van wat goed kan passen bij de locatie of het pand; vanuit een mogelijkheid om een marketable product te genereren. Vanaf de opstart wordt dan geen sterk concept gemaakt. Maar dat geeft ook niet; op zo’n moment zijn er andere variabelen die dan een rol spelen. Belangrijk is, dat er een aanzet is tot een project.

Mijn ervaring is dat een goed concept wonderen verricht. Een goed concept creëert draagvlak en enthousiasme, vertrouwen en markt.

Wonderlijk is het voor mij ook elke keer weer, hoe je van een vastgelopen project op een ‘niet-top-locatie’, een triple A project kan maken. Puur door een concept neer te leggen dat klopt. Door een idee uit te werken dat naadloos past bij de mogelijkheden van wat er dan al ligt. Door ervoor te zorgen dat niets iets wordt. Door de markt nieuwsgierig te maken naar het product. Door draagvlak te creëren voor iets wat er toe doet. Door ervoor te zorgen dat iedereen vanuit zijn eigen expertise het project op een hoger niveau tilt en kwaliteiten toevoegt.

Dat maakt mijn projecten uniek: het creëren van een haalbare oplossing voor een specifieke locatie. Daarvoor bestaat geen vast recept en dat kan ook niet, want elk project is anders. En juist dát maakt deze vorm van ontwikkelen ook zo bijzonder en dankbaar: je gaat voor iets dat gerealiseerd kan worden. Een goed product.

Be different, think different.

Nieuwsgierig geworden?

Expertise nodig bij het vlottrekken van een vastgelopen project?

Neem contact met me op: 06-54730161.

 

 

 

Doe mee met de conversatie

1 reactie

  1. Je slaat de spijker op z’n kop Nina, AAA is geen reden voor succes en een minder goede lokatie kan zelfs beter zijn, afhangend van vele details die vaak niet in rekening genomen zijn. Goed onderwerp en duidelijk geschreven blog.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *