Marketing in de bouw: los cement of fundament?

Ooit gedacht dat een kodakmomentje zich zou ontwikkelen tot een selfie? Ik niet. En ooit gedacht dat het sterke Kodak, opgericht in 1881, met topkwaliteit camera’s en films, na ruim 200 jaar in een crisis zou belanden door de opkomst van concurrenten en digitale fotografie? Ooit gedacht dat het ontwikkelen van een foto iets was wat alleen gegeven was aan de echte pro met een doka. Tijden veranderen: nu hebben we direct de foto op het scherm, en bevalt het niet, gaat de deleteknop er overheen… Wie had dat ooit gedacht?

De wereld verandert snel. Dat is een gegeven. De vraag is hoe we hiermee omgaan in onze bedrijfsprocessen.

De bouw staat stil bij het efficiënter en effectiever inrichten van het bouwproces. Dat komt het product ten goede. Kostenbesparing, faalkosten beperking, ketensamenwerking, aanbesteden of juist niet zijn daarbij hot items… “Het moet anders”, wordt er steeds gezegd. Maar heel weinig wordt er gesproken over branding, marketing en positionering, de kern van een bedrijf… De kern inderdaad, want hierin liggen alle strategische besluiten en waarden.

Is branding wel een issue in de bouw? Of beperkt die discussie zich alleen tot het al dan niet inzetten van social media?

Coca-Cola als voorbeeld.

Strategie en branding is essentieel voor je bedrijf, elk bedrijf. Een bedrijf als Coca-Cola weet dat als geen ander: groot worden is één ding, groot blijven vergt een blijvend proactieve houding en continue aanpassing.

Recentelijk is een boek verschenen van David Butler en Linda Tischler: How Coca-Cola learned to Combine Scale and Agility. Als Vice President Innovation and Entrepeneurship bij Coca-Cola waarschuwt David Butler bedrijven voor wat hij noemt het “Kodak Moment”: om alles wat je jarenlang als bedrijf, met al je onderscheidend vermogen, bewust en gericht hebt opgebouwd, van de ene dag op de andere te zien verdwijnen.

Het is aan de orde van de dag dat gevestigde bedrijven het niet redden of zelfs omvallen, ook in de bouw. Branding van je merk, en bovenal bijblijven met je tijd, zinvol inspelen op verandering is meer dan ooit noodzakelijk. Expertise van buitenaf is daarbij cruciaal. Coca-Cola bijvoorbeeld kiest ervoor om onafhankelijke start-ups in te zetten voor belangrijke veranderingsprocessen.

De wens voor innovatie mag dan van binnenuit komen, werkelijke innovatie heeft input nodig van buitenaf. Dat is inherent aan echt innoveren en dus ook aan verandering. Dus laten we uitgaan van de kracht van verandering, of zoals de Grieken al zeiden: panta rei, ouden menei… Alles verandert, niets blijft hetzelfde!

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *